Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła wniosek o wydanie decyzji środowiskowej do burmistrza Łęcznej w związku z budową obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 82. Uzyskanie jest niezbędne, by zatwierdzić przebieg drogi obejścia Łęcznej.
Złożenie wniosku o wydanie DŚU to kolejny krok do realizacji inwestycji, który kończy fazę analiz poszczególnych wariantów. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad liczy, że decyzja środowiskowa burmistrza Łęcznej pojawi się jeszcze w tym roku.
Przetarg na wyłonienie wykonawcy obwodnicy Łęcznej w systemie Projektuj i buduj zostanie ogłoszony po uzyskaniu DŚU oraz dopracowaniu szczegółów dokumentacji technicznej. Obwodnica Łęcznej została przewidziana w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030.
Trzy warianty obwodnicy Łęcznej
Prace przygotowawcze rozpoczęły się w 2021 roku i obejmowały studium techniczno-ekonomiczno środowiskowe z elementami koncepcji programowej i materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej. Wówczas rozpatrywane były trzy warianty przebiegu obwodnicy Łęcznej: dwie omijające miasto od północny, a jeden od południa.
W 2022 roku odbyły się spotkania informacyjne z mieszkańcami. Na bazie wniosków, po spotkaniu w czerwcu, opracowane zostały dwa dodatkowe społeczne przebiegi obwodnicy w wariantach A i B, które kolejno były analizowane pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym, w tym również pod względem społecznym.
Wariant społeczny A spotkał się z negatywną opinią Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków w związku ze zbyt bliskim przebiegiem od doliny rzeki Wieprz i dawnego zespołu podworskiego w Podzamczu.
We wniosku o wydanie decyzji środowiskowej został zarekomendowany wariant B, który biegnie po północnej stronie DK82. Odcinek ma 6,1 km długości. Wariant uzyskał pozytywną opinię burmistrza oraz Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
Przebieg obwodnicy Łęcznej
W związku z tym, początek obwodnicy planowany jest w okolicach Kolonii Trębaczów. Obecne skrzyżowanie DK82 z drogą powiatową w kierunku Ciechanek Łęczyńskich oraz drogą gminą połączoną od północy z DW829 będzie likowane. Zastąpi je, pół kilometra dalej jadąc w stronę Łęcznej, rondo.
Kolejno obwodnica pobiegnie nad DW829 i przez rzekę Wieprz i dotrze do DW813, gdzie planowana jest budowa ronda.
Dalej trasa pobiegnie w kierunku południowo-wschodnim przez tereny rolnicze w stronę drogi wojewódzkiej nr 820, gdzie także planowane jest rondo.
Obwodnica włączy się do DK82 po przekroczeniu doliny Świnki, około 2,5 km na wschód od centrum Łęcznej. Projektowana droga będzie jednojezdniowa w klasie technicznej GP o nośności 11,5 ton/oś.
Obejście Łęcznej ma odciążyć centrum miasta od ruchu tranzytowego. Istniejąca DK82 prowadzi od węzła Lublin Tatary na obwodnicy Lublina przez Łęczną i Cyców do Włodawy. To także szlak na Pojezierze Łęczyńsko-Włodawskie, który jest szczególnie mocno obciążony ruchem w okresie wakacyjnym. Dodatkowo trasa łączy wschód Polski z centrum kraju.